Ilość wyświetleń: 791

Powrót
Mapa szlaków turystycznych

Ścieżka spacerowa nr 1 – opis krajoznawczy. Długość 4,5 km. Znaki czarne

Przejście piesze lub rower turystyczny. Uwaga: drogi gruntowe/less/trudne do pokonania po opadach atmosferycznych.

Naszą wędrówkę rozpoczynamy od dworca autobusowego /Okm/ lub od centrum miasta poruszając się szlakiem partyzanckim – czerwonym. Przechodzimy koło kościoła parafialnego pw. Św.Mikołaja z 1620r/w prawo droga na Szperówkę-5km /, w głębi ratusz-Urząd Miejski i dalej szlakiem przechodzimy koło tablicy informacyjnej z mapą turystyczną obejmującą teren naszych wędrówek w okolicach Szczebrzeszyna i Szczebrzeszyńskiego Parku Krajobrazowego. Szlak czerwony skręca w prawo ulicą Sądową /kierunek wsch./ idziemy pod górę, przechodzimy obok synagogi-Miejskiego Ośrodek Kultury, dalej po prawej cerkiew unicka, po lewej budynek dawnego Sądu Grodzkiego. Dochodzimy do ulicy Cmentarnej, skręcamy w prawo za znakami szlaku czerwonego, przechodzimy wąwozem obok cmentarza żydowskiego z widocznymi w głębi dębami szypułkowymi-pomnikami przyrody /1 km/.

Spotykamy rozwidlenie dróg; asfaltowa stromo w lewo prowadzi na cmentarz katolicki, my kierujemy się w prawo wąwozem drogą utwardzoną. Na wylocie wąwozu po lewej boczna brama cmentarna -punkt czerpania wody. Za ogrodzeniem kaplica Św. Leonarda,neogotycka,szczególnie widoczna wiosną w otoczeniu drzew i starych pomników. Za cmentarzem idąc dalej szlakiem /1,5km/ roztacza się przed nami wspaniały krajobraz. Po prawej w dole Szczebrzeszyn, przed nami „Piekiełko”, po lewej rozległa dolina rzeki Wieprz, na horyzoncie „Dziewcza Góra”„Brodzka Góra”! lasy Roztoczańskiego Parku Narodowego. W odległości 0,5km siedziba Zakładu Gospodarki Komunalnej z ujęciem wody/ 2km /. Za budynkami drugą drogą schodzimy w lewo ze szlaku czerwonego w dół wąwozem /kier.płn-wsch /.Jest to właściwy początek ścieżki spacerowej znakowanej kolorem czarnym. Na zboczach wąwozu rośnie brzoza, osika, leszczyna, dalej modrzewie, lipy, rzadziej sosny i grusze polne. Na wylocie wąwozu pionowa ściana lessowa z licznymi otworami i żyjącymi tam owadami oraz rzadkim ptakiem żołmą. Kierujemy się do widocznych zabudowań przedmieścia Szczebrzeszyna-Błonie, i za znakami czarnymi dochodzimy do drogi asfaltowej /3km / Szczebrzeszyn-Kawęczyn-Zwierzyniec. Po prawej dolina rzeki Wieprz, idąc dalej po lewej na wzgórzu cmentarz katolicki, oraz blisko drogi przyległe do pionowej ściany lessowej stare budynki mieszkalne. Jest to ulica dr Z.Klukowskiego. Za zakrętem szosy widocznymi przed nami most na rzece Wieprz / 3,8km / obok młyn zbożowy z pocz. XX wieku z przyległym budynkiem dawnej tkalni. Po lewej wywierzysko wapienne zwane „żródełkierrTlub „ stokiem”wpadające do Wieprza ze słynnym pomnikiem „Chrząszcza”.Od tego miejsca prowadzi ścieżka przyrodniczo historyczna Szczebrzeszyn-Kawęczynek. Po przejściu ok. 0,3km po lewej stronie znajduje się wejście na grodzisko „zamczysko” z resztkami murowanej baszty i śladami fosy. Punkt widokowy. Idąc chodnikiem jesteśmy blisko centrum / 4,3km /, po prawej Szpital i kościół p.w. Św. Katarzyny z 1638r w stylu renesansu lubelskiego.

Ścieżka spacerowa nr 2 – opis krajoznawczy. Długość 5,5km. Znaki zielone.

Przejście piesze lub rower turystyczny. Uwaga: drogi gruntowe/ less /trudne do pokonania po opadach atmosferycznych.

Pierwszy fragment zgodnie z opisem ścieżki nr 1, szlakiem czerwonym do budynku Z.G.K. /2km/. Po przejściu szlakiem czerwonym drogą utwardzoną 0,5km schodzimy ze szlaku na drogę polną w kierunku płn-wsch, uważając na zaczynające się w tym miejscu znaki zielone ścieżki spacerowej Nr2. Pokonujemy trzy pagórki, podziwiając daleki krajobraz. Dalej idziemy nad zarośniętym wąwozem i dochodzimy do drogi asfaltowej Szczebrzeszyn-Szperówka. Kierujemy się w stronę miasta ulicą Partyzantów /dawniej Frampolska / mijając po prawej cegielnię, przystanek PKS / 4km / w kierunku Szperówki, piekarnię. Jednostkę Ratowniczo Gaśniczą Straży Pożarnej z okazem lipy drobnolistnej /pomnik przyrody/, kapliczkę drewnianą Św. Jana, i po około 0,5km dochodzimy do centrum miasta.

Szlak spacerowy Nr 3 – opis krajoznawczy. Długość 10km. Znaki niebieskie.

Przejście piesze lub rower turystyczny /lepiej górski/. Uwaga: drogi gruntowe /less/ trudne do pokonania po opadach atmosferycznych, szczególnie dna wąwozów, strome podejścia i zejścia.

Od centrum miasta poruszamy się szlakiem partyzanckim-czerwonym przyjmując jako punkt orientacyjny budynek Z.G.K. /2km/. Po przejściu 0,5km spotykamy znaki ścieżki spacerowej Nr 2 – zielone. Idziemy dalej szlakiem czerwonym pod górę drogą utwardzoną i tu uwaga na znaki; szlak skręca z drogi utwardzonej /3km/ w prawo w kierunku płn-zach. wąwozem w dół dość stromym zejściem. Po 0,5km dochodzimy do skrzyżowania wąwozów i podążamy dalej szlakiem czerwonym wąwozem uważając u szczytu na zmianę kierunku w prawo /płn./. Punkt widokowy. /4km/ Czeka nas kolejne strome, kręte, zejście dług. Około 0,5km i zmiana kierunku w prawo na płn-wsch. Tutaj ciekawostka – droga w lewo prowadzi jednym z najdłuższych i trudnym do przebycia wąwozów „Piekiełka”. Kierujemy się w prawo szlakiem i po przejściu ok. 0,25km skręcamy w lewo pod górę. Jest to strome i ciekawe podejście, na szczycie rozwidlenie dróg i wspaniały punkt widokowy /5km/. Szlak czerwony skręca w lewo w kierunku Szperówki. Od tego punktu prowadzą nas znaki niebieskie szlaku spacerowego. Idziemy w prawo terenem otwartym, po drodze płytki wąwóz i widoczna w dali droga asfaltowa Szczebrzeszyn-Szperówka którą osiągamy po przejściu około 1km od punktu widokowego.

Kierujemy się w kierunku Szczebrzeszyna i po przejściu ok. 0,4 km skręcamy w lewo drogą polną kier. płd-zach. Po prawej okazała wierzba, dalej po lewej drewniany krzyż dwuramienny. Dochodzimy do bocznej drogi polnej którą skręcamy w prawo pod górę /kier. płd-zach/. Idziemy nad zarośniętym wąwozem, osiągamy szczyt pagórka skąd widoczne są zabudowania miasta i rozległy widok w kier. pot. i zach. Do centrum mamy jeszcze około 2km. Po prawej mijamy ogródki działkowe i dochodzimy do skrzyżowania ulic Trębackiej i Starorozłopskiej.>

W pobliżu na posesji prywatnej pomniki przyrody; grusza polna, lipy, klon pospolity, jesion wyniosły i grab pospolity. Idziemy obok Szkoły Podstawowej i Gimnazjum – schronisko sezonowe PTSM w kierunku bloków mieszkalnych przy ulicy XXX-lecia do skrzyżowania z ulicą Zamojską, obok zabytkowej szkoły podstawowej dawna „Ćwiczeniówka” dalej do centrum miasta mijając kamienny obelisk z 1655r postawiony na pamiątkę wypędzenia ostatnich arian ze Szczebrzeszyn, docieramy do ratusza z1830r i do węzła szlaków koło tablic informacyjnych.