Znak pisma: DTK-8.054.75.2024
Warszawa, 24 października 2024
Pan Rafał Zwolak
Prezydent Miasta Zamość
Pan Rafał Kowalik
Burmistrz Miasta i Gminy Szczebrzeszyn
Pan Marek Poznański
Członek Zarządu Powiatu Hrubieszowskiego
Szanowni Panowie,
w odpowiedzi na pismo z dnia 22 sierpnia br. w sprawie rozkładu jazdy edycji 2024/2025 dla pociągu „Hetman” poniżej przedstawiam stanowisko.
Na wstępie wyjaśniam, że trwają prace konstrukcyjne realizowane przez zarządcę infrastruktury, który układa siatkę połączeń dla przewoźników dalekobieżnych oraz regionalnych. Z tego powodu udzielone informacje mogą ulec zmianie. W obecnym rozkładzie jazdy Hrubieszów (oraz Zamość) obsługiwane są dwiema parami pociągów dalekobieżnych kategorii InterCity:
- InterCity „Górski” relacji Hrubieszów Miasto – Świnoujście p. Lublin, Warszawę, Poznań, Szczecin. Pociąg ten przyjeżdża do Hrubieszowa ok. godz. 23:51 i wyjeżdża w kierunku przeciwnym ok. 4:03. Godziny te pozwalają na jednodniowy pobyt np. w Warszawie (przyjazd do Warszawy 9:30, odjazd w kierunku przeciwnym - 18:30).
- InterCity „Hetman” relacji Hrubieszów Miasto – Stalowa Wola Rozwadów (grupa wagonów). W stacji Stalowa Wola Rozwadów wagony włączane/wyłączane są do/z InterCity „Hetman” relacji Lublin Główny - Wrocław Główny p. Leżajsk, Rzeszów, Kraków, Katowice, Opole. Pociąg ten przyjeżdża do Hrubieszowa ok. godz. 22:20 i wyjeżdża w kierunku przeciwnym ok. 5:52. Czas przejazdu do stacji Kraków Główny wynosi około 6 godz.
W rocznym rozkładzie jazdy edycji 2024/25 planowane jest utrzymanie pociągu InterCity „Górski” w analogicznej relacji i godzinach jak dotychczas. Znaczące zmiany planowane są natomiast w zakresie połączenia Zamojszczyzny z południem Polski. Zakładane jest uruchomienie nowego połączenia (także o nazwie „Hetman”) relacji Hrubieszów Miasto - Kraków Główny zmienioną trasą p. Stalową Wolę, Mielec, Tarnów. Planowane godziny pociągu:
- Hrubieszów ok. 6:50 – Kraków ok. 11:37;
- Kraków ok. 16:27 – Hrubieszów ok. 21:14.
Warto zauważyć, że nie jest możliwe objęcie bezpośrednimi połączeniami wszystkich obsługiwanych stacji. W związku z tym, na niektórych relacjach występuje lub w przyszłości będzie występowała konieczność realizowania przesiadek, które są nieodłącznym elementem publicznego transportu zbiorowego. Stacja Kraków Główny jest jedną z największych stacji węzłowych w kraju, umożliwiającą przesiadki na pociągi dalekobieżne do większości miejsc w głąb kraju. W kierunku Katowic oraz Wrocławia planowana jest możliwość realizacji podróży pociągiem IC Galicja odjeżdżającym ze stacji Kraków ok. godziny 11:56, planowany przyjazd do Wrocławia na 14:45. W takiej konfiguracji pasażerowie będą mogli wyjechać z Hrubieszowa o późniejszej godzinie, natomiast we Wrocławiu będą wcześniej niż w obowiązującym rozkładzie jazdy pociągów. W relacji Hrubieszów Miasto – Kraków Gł. podróż skróci się w porównaniu z obecnym rozkładem jazdy dla tej relacji o około 70 minut.
Zmiana koncepcji obsługi relacji podyktowana jest dopasowaniem do docelowego układu połączeń, który będzie zgodny z Horyzontalnym Rozkładem Jazdy, nad którym rozpoczęto prace. Horyzontalny Rozkład Jazdy w 2030 roku, w skali całego kraju, zaowocuje zintegrowanym i cyklicznym rozkładem jazdy pociągów, kursujących w równych odstępach czasowych, w powtarzalnym układzie połączeń i ze stałym, nowym wzorcem zatrzymań. Zwiększy to dostępność transportu kolejowego i ułatwi skomunikowania pociągów.
W kwestii dotyczącej taboru wyjaśniam, że zasady organizacji i funkcjonowania regularnego przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym realizowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w transporcie kolejowym, w tym zasady jego finansowania, określa art. 7 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 2778). Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 5 oraz z art. 7 ust. 4 pkt 6 ww. ustawy realizacją zadań związanych z organizacją publicznego transportu zbiorowego, w transporcie kolejowym, na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w wojewódzkich przewozach pasażerskich zajmują się właściwi terytorialnie marszałkowie województw. Organizacja rynku transportu publicznego na terenie województwa oraz oferta przewozowa wynikają z autonomicznych decyzji organizatora. To marszałkowie województw przygotowują i przeprowadzają postępowania prowadzące do zawarcia umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego i powinni posiadać wiedzę dotyczącą stanu taboru, jakim obsługiwane są połączenia regionalne. Wnioski i uwagi w sprawie wojewódzkich przewozów pasażerskich należy kierować do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego.
Informuję również, że planowane jest zachowanie obsługi pociągu „Hetman” przez lokomotywę SU160, z wagonami posiadającymi miejsca dla osób z niepełnosprawnością oraz miejsca do przewozu rowerów. Rozważane są również inne możliwości, zatem przekazana informacja nie jest wiążąca. Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury oraz Spółka mają na uwadze potrzebę zapewnienia komfortu podróży oraz dostępności pociągu dla osób z niepełnosprawnością.
Łączę wyrazy szacunku z upoważnienia Ministra Infrastruktury
Piotr Malepszak
Podsekretarz Stanu
Link do artykułu z dn. 22.08.2024r. Pismo w sprawie zamiaru likwidacji pociągu IC"HETMAN"